Al in 1954 en 1955 was Mercedes actief in de Formule 1. Na dat jaar stopte het Duitse team na een zwaar ongeluk tijdens de 24 Uur van Le Mans, waarbij een coureur en 80 toeschouwers omkwamen nadat een raceauto in het publiek terecht kwam en er een enorme brand uitbrak. Hoewel het team als Mercedes op de startgrid staat, kent het team een geschiedenis als Honda en nog een seizoen als Brawn GP. Deze autofabrikant was eerder de eigenaar van het team en dit merk kent een rijke geschiedenis binnen de Formule1. In de jaren 90 leverde Mercedes al motoren aan onder andere McLaren. Pas in 2010 besloot de Duitse autobouwer weer met een team deel te gaan nemen aan de Formule 1. Mercedes rijdt met een Duitse licentie maar heeft zijn basis in het Verenigd Koninkrijk. De teambaas anno 2022 is Toto Wolff, de opvolger van Ross Brawn die deze functie vele jaren vervulde. Dit kwam omdat Mercedes in 2009 een meerderheidsbelang kreeg in het Brawn GP team van de teambaas.
Hoofdsponsor Petronas
Petronas werd in 2009 hoofdsponsor van het GP team van Mercedes. Petronas sponsorde eerder het Sauber F1 team en besloot in 2008 te stoppen met de sponsoring van de sport. Het nieuws dat Petronas zich had verbonden aan het team van Mercedes kwam dus als een verrassing.
De eerste rijders bij Mercedes
Honda is voor de eerste keer mee gaan doen aan de Formule1 in 1964. Verassend was de toetreding tot de top van de autosport eigenlijk best wel. Het merk maakte pas drie jaar auto’s en dan gelijk al instappen in de wereld van de Formule1, dat had nog niemand Honda voorgedaan. De andere verassing van het team was dat zij én het chassis, én de motor in eigen beheer hadden ontworpen. Dat was iets wat alleen het roemruchte Ferrari tot dan toe had gedaan. Al in 1964 werd de eerste overwinning van het team in de analen bijgeschreven, Richie Ginther wist de Grand Prix van Mexico op zijn naam te schrijven. Het team blijft tot en met 1968 racen in de Formule1. Wisselende successen volgen elkaar op. Maar dan, tijdens de Franse Grand Prix slaat het noodlot toe. Jo Schlesser komt om het leven bij een ongeluk met zijn RA302 tijdens de Franse Grand Prix. Honda gooit de handdoek in de ring en laat zich de komende jaren niet meer zien in het Formule1 circus.
Pas in de 80’er jaren van de vorige eeuw komt Honda terug in de Formule1, niet als constructeur, maar als motorenleverancier. In eerste instantie voor het team van Williams, maar iets later weet McLaren zich te verbinden aan de Japanse motorbouwer. Honda kent grote successen met McLaren, samen domineren ze de sport een tijdlang. Maar ook aan deze samenwerking komt een eind.
In 2000 gaat Honda de motoren leveren aan het team Van B.A.R (British American Racing). Veel succes heeft de samenwerking niet opgeleverd. De B.A.R blijkt niet altijd een betrouwbaar chassis te zijn. Toen de regels van tabaksreclame alsmaar strenger werd in Europa heeft British American Tobacco, die tot dan eigenaar van het team is, de hele stal verkocht aan Honda, dat was in 2005. Dieptepunt van het moderne Honda is het seizoen 2007, de auto is langzaam en alleen Jenson Button weet nog een paar schamele puntjes te halen. Het komt zelfs een paar maal voor dat het B-team van Honda, te weten Super Aguri welke met de Honda van het jaar ervoor rijdt voor het fabrieksteam eindigt.
Met het aantrekken van voormalig Technisch Directeur van Ferrari Ross Brawn moet het team de top gaan opzoeken. Brawn zet echter niet in op het seizoen van 2008, maar richt zijn pijlen al snel op 2009. Hij wilt samen met het team de nieuw komende reglementen aangrijpen om vanaf dat seizoen een grote stap voorwaarts te maken.
Voor het seizoen 2008 betekent dit dat de coureurs Jenson Button en Rubens Barrichello een zwaar jaar voor hun kiezen kregen. Het chassis zelf, maar ook de krachtbron van Honda komen te kort om ook maar enigszins te imponeren. Uiteindelijk weet het team veertien punten te verzamelen, dan alleen ook in de eerste helft van het seizoen. Het tweede deel van het seizoen is het met name uitzingen en vooruitkijken naar 2009.
De doelen voor 2009 zijn hoog. Het team wil de aansluitingen met de topteams hervinden, om zo op korte termijn mee te kunnen strijden om overwinningen en titels. Hiervoor heeft het team al veel werk verzet en is men op het gebied van KERS al vergevorderd. Toch kwam daar ineens plotseling het nieuws van Honda dat het niet langer aan de Formule1 zou gaan deelnemen. De kosten samen met de heersende economische crisis liet de leiding van de autofabrikant om het project te staken en het team in de verkoop te doen.
Maanden van spanning en onzekerheid gingen voorbij. Tevens doken er ook iedere week wel nieuwe geruchten op wie eventueel de nieuwe eigenaar zou worden en zo het team een verdere toekomst zou verzekeren. Begin maart 2009 kwam daar dan het verlossende bericht, Ross Brawn heeft het team in handen. Onder leiding van de beste man probeert hij samen met het team goede resultaten neer te gaan zetten. Nu niet meer met een krachtbron van Honda, maar van Mercedes zal men pogen in 2009 de eerder hoge verwachtingen toch waar te gaan maken.
En dat lukte het team, met een goed doordacht chassis en een Button die gebrand is om nu eens te vlammen, zet het team alle anderen voor schut. Met grote overmacht wint Button race na race en in Brazilië wint hij de wereldtitel. Gedurende het seizoen krijgt het team nog wel tegenstand van Vettel en Red Bull, maar dan is het eigenlijk dus al te laat.
In de loop van 2009 werd bekend dat de Duitser Nico Rosberg voor het nieuwe team van Mercedes zou gaan rijden. Zijn teamgenoot werd niemand minder dan Michael Schumacher, die na een aantal jaren afwezigheid terugkeerde in de Formule 1. Het eerste jaar werd geen groot succes. Rosberg wist bij 3 races op het podium te eindigen en werd 7e in de eindstand. Schumacher won geen enkele race, pakte geen pole positions, reed geen snelste ronde en kwam zelfs bij geen enkele race op het podium. Dat was zijn slechtste resultaat sinds zijn debuut in 1991.
Voor 2010 wil men ditzelfde kunstje nog eens tonen. Eén voordeel heeft het team alvast, met meer voorbereidingstijd kan nu het chassis wel beter op de motor van Mercedes worden aangepast. Daarnaast heeft Mercedes besloten het team over te nemen en hiermee met een geheel eigen fabrieksteam aan te treden.
De komst van Lewis Hamilton
Nadat Michael Schumacher besluit om definitief met racen te stoppen wordt Lewis Hamilton gepresenteerd als nieuwe coureur. Nu komen er eindelijk successen voor Mercedes. Het jaar 2013 verloopt al een stuk beter. Nico Rosberg weet twee races te winnen, Hamilton zegeviert in Hongarije. In 2014 en in 2015 behaalt Lewis Hamilton zijn eerste titel als coureur en wint het team ook de constructeurstitel. In 2016 volgt een nek-aan-nek race tussen de teamgenoten Rosberg en Hamilton waarna Rosberg uiteindelijk kampioen wordt. Hij besluit vijf dagen later om een punt te zetten achter zijn loopbaan als Formule 1 coureur. Ook in dat jaar wordt Mercedes kampioen bij de constructeurs.
7 titels op rij voor Hamilton
Mercedes zet zijn succes voort in de jaren die volgen. Het is wellicht wat saai voor de sport, maar Mercedes wint ieder jaar de titel bij de constructeurs. Lewis Hamilton zet zijn zegereeks voort en weet tot en met 2020 zes keer wereldkampioen te worden, een unieke prestatie waarmee hij legende Michael Schumacher evenaart. Na het vertrek van Rosberg is de Finse coureur Valtteri Bottas vanaf 2017 de tweede rijder bij Mercedes. Valtteri Bottas vertrekt bij Mercedes aan het eind van het seizoen 2021 en wordt opgevolgd door George Russell, afkomstig uit het Junior Driver Programme van Mercedes.
De Mercedes coureurs in seizoen 2023
In seizoen 2023 zullen deze twee coureurs voor Mercedes aan de start van de Formule 1 verschijnen.
Lewis Hamilton
Nadat Lewis Hamilton op een haar na het kampioenschap in 2021 verloor aan Max Verstappen liet hij lange tijd in het ongewisse of hij zou doorgaan als coureur in de F1. Uiteindelijk werd toch bekend dat de Brit ook in het seizoen 2022 voor Mercedes zou rijden, al bleef het Duitse team nog lang zuur over het verloren kampioenschap. Hamilton blijft in ieder geval tot en met het seizoen van 2023 rijden voor Mercedes.
George Russell
George Russell manifesteert zich als een geduchte concurrent voor Hamilton als het gaat om eerste rijder. Tijdens het seizoen 2022 dat voor Mercedes allesbehalve succesvol verloopt, weet hij meermaals voor zijn teamgenoot te finishen. Russell zal ook de komende jaren rijden voor Mercedes.