Max Verstappen is een Nederlandse coureur in de Formule 1. Hij is de zoon van de voormalige Nederlandse F1 coureur Jos Verstappen. Ook zijn Belgische moeder Sophie Kumpen was een succesvol karter en autocoureur. Max droomde al jong van een carrière in de autosport. Als kind zat hij al in de kart en werkte zich in de loop der jaren op via verschillende klassen om uiteindelijk als jongste coureur ooit aan de start van een F1 Grand Prix te verschijnen. Verstappen koos er vanaf het begin van zijn carrière voor om voor Nederland uit te komen en de door zijn moeder verkregen Belgische nationaliteit daarvoor niet te gebruiken.

Max Verstappen in zijn Red Bull

Max Verstappen Karten

Max Verstappen werd geboren in het Belgische Hasselt. Op 7-jarige leeftijd begon hij met het rijden van kartwedstrijden en nam deel aan het Belgisch kampioenschap in de Miniklasse. Hij werd meteen dat jaar kampioen, een stunt die hij het jaar daarop herhaalde. In 2008 en 2009 reed Max in drie verschillende kart klassen die hij allemaal won. Hij schreef het merendeel van de overwinningen op zijn naam. Tot en met het seizoen 2013 bleef Verstappen karten en won het kampioenschap in alle klassen waarin hij uitkwam.

Snuffelen aan de Formule series

In december 2013, Verstappen was net een paar maanden 16 jaar, mocht hij voor het eerst een testrit maken in een Formule 3 auto. Hij testte twee dagen op het circuit in het Spaanse Valencia. Het jaar daarop trad hij toe tot de Ferrari Driver Academy en reed de Florida Winter Series in de VS. Max maakte de overstap naar de Formule 3 en won in mei 2014 zijn eerste race op de Hockenheim Ring in Duitsland. Verstappen begon aan een indrukwekkende reeks van winsten, onder andere op het Circuit Zandvoort en Spa-Francorchamps in België.

Debuut Verstappen in de Formule 1

Het succes van Max Verstappen was de teambazen niet ontgaan. Christian Horner van Red Bull had Max al snel in het vizier. In augustus 2014 werd bekend dat Verstappen per direct was toegevoegd aan het junior team van Toro Rosso, het zusterteam van Red Bull. Vanaf 2015 werd hij officieel Formule 1 coureur, naast teamgenoot Carlos Sainz Jr., die eveneens debuteerde. Deze stap viel niet bij iedereen in goede aarde. De FIA scherpte de regels aan, Max was de laatste coureur die mocht overstappen naar de F1 terwijl hij nog geen rijbewijs voor de weg had. Dat kon ook niet, want Max was toen nog geen 18 jaar. Oudgediende Jacques Villeneuve vond het ‘een schande voor de Formule 1’ dat een zo jonge coureur er een stoeltje kreeg.

Startnummer 33 bij Toro Rosso

Verstappen koos het startnummer 33 voor zijn debuut in de formule 1. Dat debuut kwam in maart 2015 toen hij zijn eerste F1 race reed in Australië. Hij haalde de finish echter niet vanwege een probleem met de motor. Tijdens zijn tweede race, de GP van Maleisië, ging het beter. Max finishte als 7e en scoorde zijn eerste officiële WK punten, als jongste coureur ooit. Bij het team van Toro Rosso behaalde Max goede resultaten, hij eindigde in 2015 als 12e in het kampioenschap.

Eerste Grand Prix zege Max Verstappen

Verstappen begint het seizoen 2016 weer bij Toro Rosso. Na een aantal races neemt Red Bull een ingrijpende beslissing. Daniil Kvjat, die dan voor Red Bull rijdt, kan de druk niet aan en wordt teruggezet naar het zusterteam Toro Rosso. Zijn plaats wordt ingenomen door Max Verstappen, die daardoor bij de Grand Prix van Spanje aan de start verschijnt in de Red Bull. Zijn debuut was sensationeel: Verstappen wint zijn eerste Grand Prix. Daarmee voegt hij weer een paar records toe aan zijn lijstje. Eerste Nederlander die een GP wint, jongste coureur die een GP wint.

Bouwen aan het ultieme doel

In de jaren 2017 tot en met 2020 bouwt Max Verstappen gestaag en vastberaden door aan zijn carrière bij Red Bull. Hij wint races en scoort punten. Hij is vrijwel altijd de betere naast zijn teamgenoot bij Red Bull. Langzaam maar zeker kruipt hij dichter toe naar de op dat moment heersende teams van Mercedes en Ferrari. Tijdens het wat vreemd verlopen seizoen 2020 wist Max Verstappen niet echt partij te bieden tegen de dominante Mercedessen van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Vanwege de uitbraak van corona werd er een uitgekleed kampioenschap gereden, vrijwel alleen in Europa vanwege lockdowns en reisbeperkingen elders in de wereld. Max eindigde dat jaar als derde in het rijderskampioenschap, achter kampioen Hamilton en diens teamgenoot Bottas.

Eerste wereldkampioenschap Verstappen

Het jaar 2021 werd het jaar van Max Verstappen, al had dat nog wel wat voeten in de aarde. Er kon weer bijna overal gereden worden, hoewel er ook in dit seizoen beperkingen waren vanwege corona. De eerste 5 races verliepen goed met drie tweede plaatsen en twee keer de volle winst. In Azerbeidzjan viel Max uit om vervolgens drie wedstrijden op rij te winnen. Tijdens de GP van Groot Brittannië op Silverstone crashte Verstappen fors na een botsing met Hamilton, die de wedstrijd wel kon uitrijden en ook won. Op Spa-Francorchamps kon vanwege zware regenval niet worden gereden. De coureurs reden twee rondjes glibberend achter de safetycar waarna de race werd afgevlagd. De eerste tien geklasseerden ontvingen halve WK punten. De week daarna was het op het Circuit Zandvoort stralend weer en won Max zijn ‘thuis grand prix’ die voor het eerst sinds 1985 weer werd verreden. De strijd om het kampioenschap bleef spannend. Pas in de laatste ronde op het circuit van Abu Dhabi stelde Max de overwinning veilig door in de laatste ronde zijn grote rivaal Hamilton in te halen. De euforie in Nederland was compleet: Voor het eerst een Nederlander die kampioen Formule 1 werd.

Tweede kampioenschap Max Verstappen

Vriend en vijand roemen de ongekende klasse van Max Verstappen. Max besloot om in het seizoen 2022 te gaan rijden met startnummer 1, voorbehouden aan de heersende wereldkampioen. Tijdens het seizoen 2022 gaf hij opnieuw zijn visitekaartje af. Na 12 overwinningen en met nog 6 races op de kalender werd Max Verstappen op 9 oktober 2022 na afloop van de GP van Japan uitgeroepen tot wereldkampioen. Hij had dit niet meteen door omdat de race niet volledig kon worden gereden door slecht weer. Maar nadat de FIA bekendmaakte dat er volledige punten werden toegekend, en concurrent Charles Leclerc een tijdstraf van 5 seconden kreeg wegens hinderen van Perez en daardoor geen tweede maar derde werd, was de tweede titel binnen.