Lewis Hamilton, die van de Britse Koningin Elisabeth de eretitel ‘Sir’ voor zijn naam mag zetten, is een Britse coureur in de Formule 1. Hij werd tot 2020 maar liefst 7 keer wereldkampioen. Zijn eerste wereldtitel behaalde hij in 2008 voor het team van McLaren. Vervolgens werd hij kampioen in 2014 en 2015 en vanaf 2017 vier keer op rij. Alleen in 2016 moest hij de hoogste eer laten aan zijn teamgenoot Nico Rosberg.
Carrièrestart in karting
Zoals vrijwel alle F1 coureurs maakte ook Lewis Hamilton zijn debuut in het karten. Hij viel daar op door zijn goede prestaties. Op slechts 14-jarige leeftijd kreeg hij een ‘development contract’ bij McLaren. Ondertussen bleef hij karting wedstrijden rijden en winnen. Lewis ging wedstrijden rijden in de Formule Renault en wist daar te imponeren met pole positions, snelste rondes en overwinningen. In 2003 werd hij kampioen in deze klasse. In 2004 stapte Hamilton over naar de Formule 3. Hij deed mee in verschillende klassen en boekte de nodige overwinningen. Lewis won onder meer een belangrijke wedstrijd op het Circuit Zandvoort. Ook behaalde hij het kampioenschap in de Formule 3. Ook in 2005 boekte Hamilton successen in de Formule 3. In 2006 startte hij in de GP2 series. Hij mocht de plaats innemen van Nico Rosberg, die dat jaar voor het eerst in de Formule 1 reed. Na een aantal dubbele winsten, onder andere op Silverstone in de UK, werd Lewis Hamilton kampioen GP2.
Debuut Lewis Hamilton in de Formule 1
In 2007 kreeg Hamilton een contract bij McLaren naast regerend wereldkampioen Fernando Alonso. Hij maakte een klinkend debuut tijdens de eerste race in Australië door als 3e te finishen. Het was voor het eerst dat een coureur tijdens zijn F1 debuut meteen het podium haalde. In juni dat jaar veroverde hij zijn eerste pole position bij de GP van Canada en wist ook de race te winnen, zijn eerste GP zege in de Formule 1. In zijn debuutjaar werd Hamilton tweede in de eindstand van de coureurs, achter winnaar Kimi Räikkonen en net voor zijn teamgenoot Fernando Alonso. Beide McLaren rijders hadden evenveel punten, maar Hamilton had 1 keer meer dan zijn teamgenoot een tweede plaats behaald.
Eerste WK winst Hamilton
De strijd om het kampioenschap in 2008 was bloedstollend spannend en werd in de laatste wedstrijd beslist. Dat was de GP van Brazilië. Die werd op een paar ronden voor het einde getroffen door een felle regenbui. Hamilton had minstens een 5e plaats nodig om Felipe Massa van het kampioenschap af te houden. Hij lag echter zesde. In de laatste ronde lukte het hem op wonderbaarlijke wijze om de nummer 5, Timo Glock, in te halen. Zodoende eindigde hij met 1 punt voorsprong en werd voor het eerst wereldkampioen Formule 1.
Seizoenen in de subtop
Hamilton kon zijn stunt om kampioen te worden voor McLaren niet herhalen. Deels door pech, deels door een auto die minder presteerde eindigde hij in de jaren 2009 tot en met 2012 in de subtop. Het jaar 2012 werd het laatste jaar van Lewis Hamilton bij het team van McLaren. Hij maakte aan het eind van dat jaar de overstap naar Mercedes. Hier verving hij Michael Schumacher die na een comeback van enkele jaren besloot om definitief met racen te stoppen.
Glorietijd Hamilton bij Mercedes
Het eerste jaar bij Mercedes was nog niet zo succesvol. Hamilton en zijn teamgenoot Nico Rosberg behaalden op zich prima resultaten maar kampioen worden zat er niet in Lewis sloot zijn de buurt bij de Duitse renstal af met een vierde plaats. In 2014 streed hij samen met zijn teamgenoot Nico Rosberg om de titel. Uiteindelijk viel het muntje voor Hamilton de goede kant op en behaalde hij zijn tweede titel, de eerste keer voor Mercedes. Het haar daarop prolongeerde Hamilton zijn titel door opnieuw zijn teamgenoot Rosberg achter zich te laten. In 2016 moest hij de eer laten aan zijn teamgenoot Rosberg die dat jaar kampioen werd. In 2017 had Lewis Hamilton een nieuwe collega in het team van Mercedes: de Fin Valtteri Bottas nam de plaats in van Nico Rosberg. Lewis Hamilton was dat jaar ongenaakbaar en behaalde opnieuw de titel. Dit herhaalde hij de jaren daarna. Mercedes was superieur. Dat samen met de kwaliteiten als coureur van Hamilton zorgde ervoor dat het aantal WK titels aan het eind van het seizoen 2020 op 7 stond.
Op jacht naar de 8e wereldtitel
In 2021 was Hamilton vast van plan om ook zijn 8e WK titel veilig te stellen. Hij had echter te maken met een verbeten jonge coureur uit Nederland: Max Verstappen. Die was vast van plan om het Hamilton lastig te maken. En dat deed hij ook, want hij zat de Brit voortdurend op de hielen. Tijdens de laatste race in Abu Dhabi hadden beide coureurs evenveel punten. Tijdens de race lag Hamilton het grootste deel op kop. Verstappen kon volgen, maar inhalen lukte niet. Totdat coureur Nicholas Latifi een paar ronden voor het einde van de race crashte. De safetycar kwam op de baan. Max dook de pits in voor zachte banden. Hamilton kon zo’n stop niet maken zonder zijn positie op te geven en moest dus ‘buiten’ blijven. Na de herstart was het voor Verstappen een koud kunstje om Hamilton in te halen en de race te winnen en daarmee het kampioenschap. Mercedes was zeer verbolgen over het handelen van wedstrijdleider Michael Masi. Die had namelijk bevolen dat achterblijvers mochten inhalen tijdens de safetycar rondes. Zodoende had Verstappen geen last van deze coureurs bij zijn inhaalactie. Ook was het moment waarop de safetycar naar binnen ging discutabel. Maar Masi wilde de race per se ‘racend’ eindigen en niet achter de safetycar. Na het nodige gesteggel bleef Max kampioen.
Seizoen 2022: Einde aan de hegemonie van Mercedes
Al snel na de start van het seizoen 2022 was duidelijk dat Mercedes niet mee kon op het hoogste niveau. Valtteri Bottas was vertrokken bij Mercedes en opgevolgd door George Russell. Ferrari meldde zich na een aantal mindere jaren nadrukkelijk als kandidaat voor de titel met Charles Leclerc als belangrijkste troef en Carlos Sainz Jr. als sterke tweede troef. Maar door pech en een aantal minder goed uitpakkende strategische beslissingen van het team lukte het niet om de titel te pakken. Die ging naar Verstappen, met nog 6 wedstrijden te rijden. Mercedes moet genoegen nemen met een bijrol in het klassement voor coureurs en teams. Hamilton gaf aan dat hij nog geen plannen heeft om te stoppen en graag bij Mercedes wil blijven rijden.