De GP van Emilia-Romagna kenden we eerder onder de naam GP van San Marino. Tussen 1981 en 2006 werd er een Grand Prix Formule 1 gereden op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Het circuit is vernoemd naar Enzo Ferrari en diens zoon Dino. Enzo Ferrari was bouwer van het gelijknamige automerk en was zelf ook coureur. Na 2008 verdween deze race van de kalender en werd er in Italië alleen nog op het circuit van Monza gereden. Toen er in 2020 en 2021 niet wereldwijd gereden kon worden vanwege de uitbraak van corona keerde de GP Formule 1 terug op dit circuit en werd de naam gewijzigd in GP van Emilia Romagna, naar de regio waar het circuit ligt. Ook in 2024 staat deze race op de kalender.
Wanneer is de GP van Emilia Romagna 2024?
De GP Imola 2024, ook bekend als de Grand Prix van Emilia Romagna, zal plaatsvinden op het historische circuit van Autodromo Enzo e Dino Ferrari. De actie begint op 17 mei 2024 met de eerste vrije training van 13:30 tot 14:30, gevolgd door de tweede vrije training later die dag van 17:00 tot 18:00. Op 18 mei zullen de coureurs de baan op gaan voor de derde vrije training van 12:30 tot 13:30, waarna de kwalificatie zal plaatsvinden van 16:00 tot 17:00. De spanning zal zijn hoogtepunt bereiken op 19 mei 2024, wanneer de race van start gaat om 15:00 en zal duren tot uiterlijk 17:00.
F1 Schema Imola 2024
Sessie | Datum | Tijd | Livestream 1 | Livestream 2 | Livestream 3 |
Eerste vrije training | 17 mei 2024 | 13:30 – 14:30 | Viaplay | KPN | Ziggo |
Tweede vrije training | 17 mei 2024 | 17:00 – 18:00 | Viaplay | KPN | Ziggo |
Derde vrije training | 18 mei 2024 | 12:30 – 13:30 | Viaplay | KPN | Ziggo |
Kwalificatie | 18 mei 2024 | 16:00 – 17:00 | Viaplay | KPN | Ziggo |
Grand Prix Imola | 19 mei 2024 | 15:00 – 17:00 | Viaplay | KPN | Ziggo |
Het circuit Emilia Romagna
Het circuit van het Autodromo Enzo e Dino Ferrari is 4,909 kilometer lang, er worden 60 ronden gereden wat een totale racelengte geeft van 309,267 kilometer. De snelste raceronde op dit circuit staat sinds 2020 op 1.15.484. Max Verstappen won de race twee jaar op rij, zowel in 2021 als in 2022 stond hij op het hoogste podium. In 2020, na de terugkeer op dit circuit, ging de winst naar Lewis Hamilton.
Drama op het circuit van Imola
In de jaren dat de race op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari nog door het leven ging als het circuit van Imola was dit het toneel van een aantal dramatische gebeurtenissen. In 1982 was er de strijd tussen de Canadese coureur Gilles Villeneuve en zijn teamgenoot Didier Pironi. Villeneuve reed aan kop en zou de race gaan winnen. Teamorders waren uitgegeven, maar Pironi haalde toch in. Villeneuve was hierover zo verbolgen dat hij zwoer nooit meer met zijn teamgenoot te spreken. Dat deed hij inderdaad niet, want twee weken later verongelukte Gilles Villeneuve op het circuit Zolder in België.
De beruchte Tamburello-bocht
De Tamburello-bocht op dit circuit werd legendarisch vanwege zware ongelukken. Nelson Piquet crashte er met een klapband in 1987. Na een crash in 1989 vloog de wagen van Gerhard Berger in brand. Zij overleefden beiden dit ongeluk. Dat gold echter niet voor Ayrton Senna en Roland Ratzenberger. Ratzenberger verongelukte dodelijk tijdens de kwalificatie. Met een snelheid van ruim 314 kilometer per uur belandde hij in een betonnen muur. Ondanks verwoede pogingen zijn leven te redden overleed hij op weg naar het ziekenhuis. Ayrton Senna schoot eveneens met hoge snelheid van de baan, waarschijnlijk door een mechanisch probleem. Voor hem gold hetzelfde scenario: artsen deden alles om zijn leven te redden maar in de loop van de avond kwam het bericht dat ook hij aan zijn verwondingen was bezweken. De crashes van Ratzenberger en Senna zorgden ervoor dat de FIA per direct strengere veiligheidsmaatregelen van kracht werden. Max Mosley, de toenmalige president van de FIA, koos er bewust voor om de uitvaart van Ratzenberger bij te wonen omdat alle aandacht vooral uitging naar Senna. Tijdens de start van de volgende GP, in Monaco, bleef de eerste startrij leeg ter nagedachtenis aan Ratzenberger en Senna.
Max Verstappen op Emilia Romagna
Max Verstappen verscheen drie keer aan de start voor de GP van Emilia-Romagna. In 2020 was dat geen succes, hij viel uit met mechanische problemen. Dat maakte hij in 2021 goed door de GP op zijn naam te schrijven. Lewis Hamilton finishte als tweede. Het bleek de opmaat voor een verbeten strijd tussen de twee coureurs om het wereldkampioenschap. In 2022 was Verstappen ongenaakbaar. Hij won de sprintrace om de pole position, reed de snelste raceronde en pakte de overwinning met overmacht. Zijn teamgenoot Checko Perez werd tweede op ruim 16 seconden. Dit leverde Verstappen maar liefst 34 WK punten op, waarmee hij zijn leidende positie in de stand om het kampioenschap verstevigde.