Het Alpine F1 Team bestaat al langer maar heeft voorheen andere namen gehad. Het van oorsprong Franse team reed onder de namen Benneton Formula 1, Lotus F1 Team en Renault F1 Team. Met enige onderbrekingen is Renault vanaf 1977 actief in de Formule 1. De langste onderbreking was tussen 1986 en 2002. Het team rijdt met een Franse licentie. Teambaas is Davide Brivio. Jean Pierre Jabouille maakte in juli 1977 zijn debuut in een auto van Renault in de Formule 1.De motor was de eerste met een turbo. Succes was er nog niet, want al na 16 ronden viel Jabouille uit. Twee jaar later was er het eerste succes, Jabouille won de thuis Grand Prix in Frankrijk. 1982 was een succesvol jaar waarin het Renault team het goed deed. Tijdens de thuisrace in Frankrijk werden René Arnoux en Alain Prost eerste en tweede. Vier jaar later trok Renault zich terug uit de Formule 1.
Terugkeer als Renault F1
Renault bleef toch lonken naar de Formule 1. Na een aantal jaren als motorenleverancier voor het team van Williams in de tweede helft van de jaren negentig kwam Renault terug met een eigen team in 2002. Een jaar later behaalde de toen nog jonge Fernando Alonso een overwinning in de GP van Hongarije. Hij was toen de jongste winnaar ooit. In 2005 werd Alonso wereldkampioen en ook dat deed hij als jongste ooit tot dan toe. Renault won ook het kampioenschap voor constructeurs. Deze dubbelslag herhaalden Renault en Alonso in 2006. In 2007 kreeg Renault F1 een nieuwe hoofdsponsor, de Nederlandse ING Groep. De sponsornaam werd toegevoegd aan de teamnaam.
Crashgate – het schandaal van Singapore
Het team van Renault raakte betrokken bij een schandaal toen vertrekkend coureur Nelson Piquet Jr. een verklaring bij de FIA had afgelegd. Volgens Piquet hadden teambaas Flavio Briatore en manager Pat Symonds hem hadden opgedragen om expres te crashen tijdens de GP van Singapore. Dit leverde zijn teamgenoot Fernando Alonso voordeel op. Het Renault F1 team werd gestraft met een voorwaardelijke schorsing van 2 jaar. Mocht Renault F1 zich ooit nog eens schuldig maken aan een vergelijkbare actie dan zou levenslange schorsing volgen. Briatore werd levenslang geschorst, Symonds voor 5 jaar. Deze straffen werden overigens door een Franse rechter later herroepen. De beide coureurs gingen vrijuit. ING Groep trok zich per direct terug als hoofdsponsor.
De recente jaren van het Renault F1 team
Renault trok zich vanaf 2010 weer voor enkele jaren terug uit de F1 om in 2016 weer terug te keren. Het team rijdt met wisselende coureurs waaronder Nico Hulkenberg, Daniel Ricciardo en Carlos Sainz Jr. In 2021 krijgt het team de naam Alpine F1 Team, dit heeft puur commerciële redenen. Renault blijft nauw betrokken en levert ook de motoren. Oudgediende Fernando Alonso wordt aangetrokken om naast Esteban Ocon een team te vormen. Ocon zorgt voor een verrassing door de GP van Hongarije op zijn naam te schrijven.
De coureurs bij Alpine F1 Team
In 2023 rijden deze coureurs bij Alpine F1 Team:
Esteban Ocon
Esteban Ocon tekende in 2021 een nieuw contract bij Alpine. Hiermee verbindt hij zich tot 2024 aan het Franse team.
Tweede rijder bij Alpine
Fernando Alonso vertrekt vanaf 2023 bij Alpine F1 Team. Hij zet zijn inmiddels indrukwekkende carrière voort bij het team van Aston Martin. Alpine kondigde halverwege het seizoen aan dat de Australische coureur Oscar Piastri zijn plaats zou innemen. Dit bleek echter onjuist. Onder andere de naam van de Nederlander Nyck de Vries werd genoemd als mogelijke teamgenoot van Ocon, maar die tekende op 8 oktober 2022 bij AlphaTauri, het Italiaanse zusterteam van Red Bull. Dezelfde dag werd bekend dat Pierre Gasly de overstap maakt van AlphaTauri naar Alpine. Hij wordt dus de tweede rijder bij Alpine voor het seizoen 2023.