Charles Leclerc is een Formule 1 coureur die in 1997 werd geboren in Monaco. In 2018 kwam hij voor het eerst uit in de Formule 1 nadat hij een contract tekende bij het team van Sauber, dat vandaag de dag opereert onder de naam Alfa Romeo Racing. Na een jaar stapte Leclerc over naar het team van Ferrari. Hij hoopte in 2022 een gooi te kunnen doen naar zijn eerste wereldtitel, maar Red Bull coureur Max Verstappen bleek te sterk. Desondanks deed Ferrari het opvallend goed in dit seizoen.
Kampioen karting en kennismaking met Formule racing
Net als veel van zijn generatiegenoten begon ook voor Charles Leclerc zijn loopbaan met karten. Al op 8-jarige leeftijd wist hij in 2005 kampioen te worden in zijn klasse. Dit herhaalde hij in de jaren daarna. Vanaf het seizoen 2014 reed Leclerc in de Formule Renault klasse en kon het echte werk beginnen. In 2015 maakte Charles zijn debuut in de Formule 3. Hij kende een vliegende start en won zijn eerste races waardoor hij leidde in het klassement. In het tweede deel van de competitie ging het minder goed en zodoende eindigde hij als 4e. In 2016 kwam Leclerc uit in de GP3 Series. Dit was een goede zet, want met winst op onder andere het Circuit de Barcelona-Catalunya en de Red Bull Ring werd hij direct in zijn eerste jaar kampioen in deze klasse.
Kampioen Formule 2 Leclerc
In 2017 komt Charles Leclerc uit in de Formule 2. Ook hier boekt hij successen. Leclerc maakt indruk met zijn race op het circuit van Yaz Marina in Bahrein. Hij lag aan de leiding, maar na een pitstop belandde hij op de 14e plaats. Een indrukwekkende inhaalrace volgde en 8 ronden later lag hij weer aan de leiding. Aan het einde van het seizoen mocht Leclerc zich kampioen Formule 2 noemen. Een overstap naar de Koningsklasse kon dan ook niet uitblijven.
Charles Leclerc debuut Formule 1
Onbekend was de Formule 1 allang niet meer voor Charles Leclerc. Al sinds 2016 was hij als ontwikkelingscoureur betrokken bij het team van Ferrari. Ook test hij al regelmatig voor het team van Haas, dat gebruik maakt van Ferrari motoren. Tijdens de GP van Groot-Brittannië rijdt Leclerc voor het eerst een vrije training tijdens een F1 weekend. In 2017 rijdt Leclerc een aantal vrije trainingen voor het team van Sauber. Bij de start van het seizoen 2018 is het eindelijk zo ver en mag hij zijn handtekening zetten onder een contract bij Sauber. Tijdens zijn eerste seizoen in de F1 scoort hij her en der een aantal WK punten.
Overstap naar Ferrari
Voor het seizoen van 2019 komt er een plaats vrij voor Charles Leclerc bij Ferrari. Kimi Räikkonen stapt over naar Sauber en Leclerc neemt zijn plaats in bij Ferrari. De heren wisselen van team waarmee Leclerc de jongste F1 coureur voor Ferrari wordt sinds Ricardo Rodriguez in 1961. Succes was er meteen dat eerste jaar. Eerste pole position in Bahrein en later zijn eerste GP overwinning in de GP van België. Ook mooi was de winst op Monza in Italië. Het was voor het eerst dat Ferrari de thuis grand prix won sinds 2010. Zijn eerste seizoen bij Ferrari eindigt Leclerc als 4e in het klassement. Tijdens het coronajaar 2020 werden er minder races verreden. Die verliepen ook nog eens niet heel succesvol voor Ferrari. Technische problemen zorgden voor twee uitvalbeurten. Leclerc werd 7e in de eindstand voor het WK.
Titeljacht Charles Leclerc
Vanaf 2021 krijgt Charles Leclerc de Spanjaard Carlos Sainz Jr. als teamgenoot. Seizoen 2021 verliep voor Ferrari verre van vlekkeloos. Er werden regelmatig WK punten gescoord, maar daar zaten maar weinig podiumplaatsen tussen. Slechts twee keer wist Leclerc een pole position te behalen en slechts 1 keer stond hij op het podium. Dat was na de race op Silverstone waar Charles als tweede eindigde. Aan het einde van het seizoen bezette Charles Leclerc de 7e plaats in het kampioenschap. Dus moest het gebeuren tijdens het seizoen van 2022. Ferrari maakte een droomstart met een dubbelslag tijdens de GP van Bahrein. Leclerc won de race en teamgenoot Sainz werd tweede. De tweede race verliep ook succesvol, de heren werden in dezelfde volgorde 2e en 3e. Bij de wedstrijd in Australië stond Leclerc wederom op het hoogste podium, teamgenoot Sainz viel uit. In Oostenrijk haalde Leclerc zijn voorlopig laatste winst in het seizoen 2022. Daarnaast waren er ook 3 uitvalbeurten in Spanje, Azerbeidzjan en Frankrijk. Teamgenoot Sainz haalde zelfs 5 keer de finish niet, met nog 6 wedstrijden te gaan. Omdat Leclerc meerdere keren niet op het podium eindigde slonken zijn kansen op het kampioenschap aanzienlijk. Tijdens de GP van Japan kon de Nederlandse Red Bull coureur Max Verstappen voor de 2e keer op rij wereldkampioen worden. Dan moest hij winnen en mocht Leclerc geen tweede worden. Leclerc lag derde achter Verstappen en haalde in de laatste ronde diens teamgenoot Sergio Pérez in. Dat gebeurde echter niet volgens de regels. Leclerc kreeg een time penalty van 5 seconden waardoor hij alsnog derde werd. Omdat de race niet geheel was verreden vanwege een lange regenpauze ontstond er vervolgens verwarring over de toegekende punten. De FIA besloot dat reglementair het volledig aantal werd toegekend. Zodoende is Max Verstappen niet meer in te halen. Charles Leclerc zal zijn titelambities dus moeten uitstellen naar 2023, een jaar waarin hij opnieuw samen met Carlos Sainz voor Ferrari zal uitkomen.