Het Italiaanse autosportmerk Ferrari heeft al een lange geschiedenis binnen de Formule1 en is zelfs het team dat het langste actief is binnen deze hoogste tak van de autosport. Aan het prille begin is Ferrari een autosporttak van Alfa Romeo. Echter, in 1938 besluit Alfa zelf deze divisie weer in handen te nemen. Voor Enzo Ferrari reden om het schip te verlaten en zelf sportwagens te gaan bouwen. Na het vertrek bij Alfa mocht hij de eerste jaren de naam Ferrari niet gebruiken, maar in 1950 gaat hij onder zijn eigen naam Ferrari aan het werk.
Scuderia Ferrari is de officiële naam van het Formule 1 raceteam van het gelijknamige automerk. Ferrari heeft het oudste team binnen de sport, al sinds de start van de competitie in de jaren 50 heeft het Italiaanse automerk een team bij de Formule 1. Legendarische namen uit het verleden zijn Alberto Ascari, Mike Hawthorn en John Surtees. In het recentere verleden reden onder andere Niki Lauda, Michael Schumacher en Kimi Räikkonen voor het team van ‘het steigerende paard’. Deze bijnaam dankt Ferrari aan het logo van het automerk. Het team is echter nog veel ouder en werd in 1929 opgericht door Enzo Ferrari. Aanvankelijk werd er samengewerkt met Alfa Romeo. Na de Tweede Wereldoorlog start Enzo Ferrari met de ontwikkeling van eigen auto’s en een eigen team.
Magere en succesvolle jaren Ferrari
Scuderia Ferrari kende in het verleden successen maar ook jaren waarin het minder goed ging. In de jaren 50 werd een wereldtitel behaald door Juan Manuel Fangio. Na een aantal mindere jaren wordt Ferrari in 1961 kampioen bij de constructeurs. Vervolgens duurt het tot 1974 voordat er voor het team uit Italië weer wat te vieren valt. Niki Lauda zorgt voor overwinningen en twee wereldtitels in 1975 en 1977. Tijdens het seizoen 1976 was Lauda ongetwijfeld ook kampioen geworden als hij niet ernstig gewond was geraakt tijdens een crash. Lauda liep zware brandwonden op maar dat weerhield hem er niet van om 6 weken later weer van start te gaan. De jaren tachtig en de eerste helft van de jaren 90 wil Scuderia Ferrari het liefst vergeten want successen bleven uit.
Het Italiaanse autosportmerk heeft al een lange geschiedenis binnen de Formule1 en is zelfs het team dat het langste actief is binnen deze hoogste tak van de autosport. Aan het prille begin is Ferrari een autosporttak van Alfa Romeo. Echter, in 1938 besluit Alfa zelf deze divisie weer in handen te nemen. Voor Enzo Ferrari reden om het schip te verlaten en zelf sportwagens te gaan bouwen. Na het vertrek bij Alfa mocht hij de eerste jaren de naam Ferrari niet gebruiken, maar in 1950 gaat hij onder zijn eigen naam Ferrari aan het werk.
In het eerste jaar binnen de Formule1 kan het Italiaanse merk niet imponeren en is het Alfa Romeo dat de boventoon voort. Enkele jaren later weet het team wel voor de overwinningen mee te strijden en in het jaar 1952 wordt de eerste Wereldtitel een feit, Alberto Ascari wint veel races en weet zo de titel veilig te stellen. Een jaar later weet hij dit kunstukje nog een keer te tonen. Daarna komt er een einde aan de overwinningen en zakt het team langzaam maar zeker af. Reden voor Ferrari om in 1956 een samenwerking met het merk Lancia aan te gaan, en niet zonder succes. Juan Manuel Fangio weet direct weer de titel voor constructeurs naar Maranello te nemen. Mike Hawthorn weet twee jaar laten opnieuw deze titel voor het Italiaanse autosportmerk in de wacht te slepen.
In de zeventigen jaren presteert het team wisselend. Met name de beginjaren van de jaren zeventig waren niet om over naar huis te schrijven, maar Niki Lauda weet in 1975 en in 1977 de wereldtitel voor zich op te eisen. In die jaren wist Ferrari ook de constructeurtitel in de wacht te slepen. In 1977 was het voor lange tijd gedaan met een titel voor een coureur bij de Italiaanse renstal. In 1996 arriveert tweevoudig wereldkampioen Michael Schumacher bij het team. Naast deze coureur komen ook Rory Byrne en Ross Brawn het team versterken. Onder leiding van Jean Todt ontstaat er langzaamaan een sterk team dat weer voor de wereldtitels kan meestrijden. In 1997 is het echter nog Jacques Villeneuve die de Duitser te snel af is, en het oppermachtige McLaren Mercedes verpest ook in het daarop volgende jaar het feestje. In 1999 lijkt Schumacher dan eindelijk de titel voor het team in de wacht te kunnen gaan slepen, maar een ongeluk op Silverstone zorgt ervoor dat de Duitser met een gebroken been van de zijkant moet toekijken. Het was wel het jaar dat de Italianen weer de constructeurtitel in de wacht wisten te slepen.
De F2000, de wagen waar het team in het seizoen 2000 aan de start verscheen wist de langgekoesterde droom werkelijkheid te laten worden. Michael Schumacher weet sinds 1977 weer een wereldtitel voor coureurs voor Ferrari veilig te stellen, en ook de constructeurtitel is opnieuw een feit. Het jaar daarop weet het team hetzelfde te realiseren en de F2002 voor het seizoen 2002 is zo sterk dat ook dan weer beide titels richting Maranello gaan.
In 2003 gaat het allemaal wat moeizamer, maar uiteindelijk is het weer Michael Schumacher die de titel grijpt. Een jaar later is het team dominanter dan ooit tevoren en hetzelfde kunstje wordt weer klaargespeeld. 2005 wordt een moeizaam jaar, een nieuw bandenreglement en een mindere wagen zorgen ervoor dat strijden om de wereldtitel niet tot de mogelijkheden behoort. In 2006 staat het team er weer, maar motorproblemen tijdens de Japanse Grand Prix verspelen de kans op de wereldtitel. In 2007 kent het team een overgangsjaar, het vertrek van Ross Brawn en Michael Schumacher moet worden opgevangen. Niet zonder succes, de opvolger van de Duitser is Kimi Raikkonen en hij weet direct in zijn eerste jaar met de Scuderia kampioen te worden. Ook de constructeurtitel gaat mee naar Italië.
In het jaar 2008 probeert Kimi Raikkonen zijn titel te prolongeren, maar hij heeft moeite om met de F2008 de kleine teammaat Felipe Massa de baas te zijn. Problemen met de banden en het niet goed kunnen afstellen van de wagen hebben tot gevolg dat Massa de regerend wereldkampioen te snel af is. Het is dan ook Massa die tot de laatste race in strijd is om de wereldtitel. Was het in 2007 nog Raikkonen die in de laatste race de titel grijpt, een jaar later grijpt Massa echter mis. Winnend voor zijn thuispubliek moest hij toekijken hoe Lewis Hamilton met een vijfde positie de titel veroverd. Massa en Raikkonen wisten dan niet rijderstitel te pakken, het team is echter wel opnieuw de winnaar bij de constructeurs.
In 2009 hoopte men met de F60 sterk voor de dag te komen. Tijdens de wintertests lijkt dit ook aardig het geval te zijn, maar al tijdens de eerste Grand Prix wordt helder dat het team achter de feiten aanloopt. De F60 wordt grondig herzien, maar een topwagen wordt het nooit. Halverwege het seizoen gooit de Scuderia het roer dan ook om en richt zich geheel op 2010.
Ferrari’s recente successen
In 1996 trok Ferrari de jonge Duitser Michael Schumacher aan als coureur. Al in 1997 werd hij bijna kampioen maar moest zijn meerdere erkennen in Jacques Villeneuve voor Williams. In 1999 kon Schumacher vanwege een ongeluk het seizoen niet afmaken, maar Ferrari werd wel sinds lange tijd weer kampioen bij de constructeurs. In 2000 kwam het alsnog goed en werd Schumacher kampioen voor Ferrari. De jaren daarna vierde Ferrari opnieuw victorie. In 2002 won Ferrari 15 van de 17 races. Elf van deze overwinningen gingen naar Michael Schumacher, die opnieuw kampioen werd. De zegetocht werd voortgezet in 2003 en 2004 maar het jaar daarop ging het weer mis. Ferrari belandde in een crisis. Het jaar daarop ging het beter en werden er weer wedstrijden gewonnen. Michael Schumacher eindigde als tweede in de competitie, achter Fernando Alonso voor het team van Renault. Ferrari werd ook tweede in de constructeurscompetitie. Hierna besloot Schumacher te stoppen met racen. Opvolger Kimi Räikkonen bleek een goede keus qua opvolger, hij werd kampioen en Ferrari pakte opnieuw de constructeurstitel. 2008 leverde geen kampioen op, maar wel werd Ferrari weer eerste bij de constructeurs.
Ferrari blijft jagen op titels
Sinds 2015 heeft Scuderia Ferrari wisselend succes in de Formule 1. Sebastian Vettel boekt succes net als Felipe Massa, maar het team ondervindt vooral veel concurrentie van Mercedes en de dan in opkomst zijnde Lewis Hamilton. Räikkonen vertrekt bij Ferrari en wordt vervangen door Charles Leclerc. Ook treedt er een nieuwe teambaas aan: Mattia Binotti. Vanwege zijn lange geschiedenis heeft Ferrari een aantal records in handen. Zo heeft het team 16 keer de constructeurstitel behaald. Vijftien keer won een Ferrari coureur het kampioenschap, ook dat is een record. Ferrari heeft de meeste GP overwinningen: 237. Ook een triest record staat op naam van Ferrari, namelijk de meeste doden in de F1. Vier coureurs verongelukten tijdens een race, 1 tijdens de kwalificatie en 2 tijdens een testrit.
De Ferrari F1 coureurs in 2023
Voor het seizoen 2023 rijdt Scuderia Ferrari met deze twee coureurs in de Formule 1:
Charles Leclerc
Charles Leclerc tekende in 2019 bij Ferrari en werd daarmee de jongste coureur bij het team sinds Ricardo Rodriguez de la Vega in 1961 bij Ferrari tekende. Zijn contract loopt nog tot eind 2024. Sinds 2016 maakte Leclerc deel uit van de Riders Academy van Ferrari. In 2019 wisselde hij van stoeltje met Kimi Räikkonen. Die ging naar Sauber, waar Leclerc juist vandaan kwam. Zijn prestaties bij Ferrari zijn wisselend. Zowel zijn rijstijl als strategisch slecht uitpakkende beslissingen van het team maken dat hij zijn naaste concurrent Max Verstappen van Red Bull niet echt competitie kan bieden bij de strijd om het kampioenschap.
Carlos Sainz Jr.
Na het vertrek van Sebastian Vettel bij Ferrari wordt zijn plaats ingenomen door Carlos Sainz Jr. Sainz maakte deel uit van het Junior Team van Red Bull en reed voor hun opleidingsteam Toro Rosso al Formule 1 races. In 2021 tekent hij bij Ferrari. Zijn contract loopt tot eind 2024. Sainz boekte zijn eerste overwinning in een Grand Prix Formule 1 race op het circuit van Silverstone in Groot-Brittannië tijdens het seizoen 2022.