Het Formule 1 raceteam van McLaren werd opgericht in 1963. Drie jaar later nam McLaren voor het eerst deel aan een wedstrijd in de Formule 1. Het team dankt zijn naam aan oprichter Bruce McLaren en rijdt onder een Britse licentie. Sinds de oprichting werd 8 keer het constructeurskampioenschap behaald. Twaalf keer leverde McLaren de wereldkampioen bij de coureurs. Bekende rijders uit het verleden zijn onder andere Ayrton Senna, Alain Prost, Mika Hakkinen en Lewis Hamilton. De leiding van het team is anno 2022 in handen van Zak Brown en Andreas Seidl.
McLaren Mercedes is een team dat al een lange geschiedenis binnen de hoogste tak van de autosport kent. De samenwerking met motorbouwer Mercedes is er echter niet altijd geweest. Het was namelijk Bruce McLaren die het team heeft doen ontstaan. Dit was al in het jaar 1963, maar in 1966 was daar het debuut binnen de Formule1. Zoals het de meeste teams tijdens hun eerste race vergaat was dit niet zo´n succes en was het al redelijk snel einde race.
De oprichting van het McLaren F1 team
Het McLaren race team werd opgericht in 1963 door Nieuw-Zeelander Bruce McLaren. De eerste F1 race eindigde slecht met een uitvalbeurt. McLaren deed ook mee aan de Can-Am Series, een competitie in de VS en Canada. Daar was McLaren wel succesvol, 5 van de 6 races werden door het team gewonnen. In 1968 won het F1 team voor het eerst tijdens de race op het Belgische Spa-Francorchamps. Het jaar daarop waren er 3 podiumplaatsen. Op 2 juni verongelukte Bruce McLaren tijdens een testrace voor de Can-Am races op het Goodwood Circuit in Engeland. Het team bleef bestaan en concentreerde zich vanaf 1972 vooral op de Formule 1. 1974 was een succesvol jaar, McLaren won zowel het constructeurskampioenschap als het kampioenschap bij de coureurs met Emerson Fittipaldi.
De jaren 70 en 80
De jaren zeventig kent zwarte bladzijden voor het team als oprichter Bruce McLaren komt te overlijden. Hij overleed tijdens een test voor de CanAm test. Dat was een raceserie in Amerika waar het team succesvol was. Toch betekende de dood van de oprichter niet het einde voor het team en in 1972 besloot het om zich alleen nog op de Formule1 en de Indycars te richten. Sterke jaren volgen, met in 1974 zowel de rijdertitel als de constructeurtitel binnen de Formule1 als resultaat. Twee jaar later werd door James Hunt de titel binnen de Formule1 weer veroverd. Hoewel de resultaten binnen de Indycars ook om over naar huis te schrijven waren, richtte het team zich vanaf de jaren tachtig enkel alleen nog op de Formule1.
McLaren was gestopt met de competitie in de Indycar en concentreert zich vanaf de jaren 80 van de vorige eeuw volledig op de Formule 1. Teambaas Ron Dennis staat aan de leiding van een succesvol team. McLaren was één van de eerste teams die koolstofvezel toepaste in de racewagens. Aanvankelijk leidde dat tot scepsis bij andere teams. Maar toen bij een crash van John Watson bleek dat dit materiaal de klap goed opving, gingen meer teams het gebruiken.
In die jaren is het ook Ron Dennis die aan boord komt. Zijn team binnen de Formule2 gaat samen met McLaren en zo wordt er een sterk team gevormd. Motoren van Porsche, onder de naam TAG, moesten het chassis voortdrijven. Niet enkel motoren van Porsche zouden in die jaren dienst doen. Ook krachtbronnen van grote autofabrikanten Honda en Peugeot werden ingezet.
McLaren F1 in de jaren 90 en 00
Vanaf 1996 kent het team een nauwe samenwerking met autoconcern Mercedes, die de krachtbronnen levert. Twee jaar later lijkt dat een zeer goede samenwerking als Mika Hakkinen de rijdertitel weet te veroveren. Ook de constructeurtitel is dat jaar een feit. Een jaar later weet de Finse coureur opnieuw tot wereldkampioen gekroond te worden, maar tegenstander Ferrari weet de constructeurtitel te winnen.
De jaren die volgen is het Hakkinen die het team verlaat, maar Kimi Raikkonen die er voor in de plaats komt. De ‘Iceman’, zoals zijn bijnaam luit, grijpt tot twee keer toe naast de titel als de dominantie van Ferrari ten tonele komt. In 2007 komt de tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso het team versterken en met naast hem debutant Lewis Hamilton begint het team met een nieuw rijdersduo.
Alonso wil meestrijden om de wereldtitel en dit gaat hem ook goed af. Het team heeft een sterk chassis neer weten te zetten, maar de Spanjaard wordt verrast door zijn jongere teammaat die tot de allerlaatste race de beste papieren in handen had. Beiden grijpen uiteindelijk net naast de wereldtitel. Ook bij de constructeurs kan McLaren Mercedes niet om de hoofdprijs meedoen. Dit alles vanwege de spionagezaak die als een smet boven het seizoen hing. Het team heeft middels Mike Coughlan informatie in bezit gehad van en over Ferrari. Hierop werd het team uitgesloten bij de constructeurs en werd er een recordboete opgelegd.
Aan het einde van het seizoen besluiten Fernando Alonso en het team dat het het beste is als beiden een eigen weg inslaan. Alonso keert terug naar Renault, terwijl Heikki Kovalainen juist van Renault richting McLaren Mercedes verkast. Met Hamilton en Kovalainen wil het team in 2008 dan ook maar één ding, de titel binnenhalen. Gedurende het seizoen blijkt dat Kovalainen snel is, maar vele problemen zorgen ervoor dat hij de strijd om de titel niet kan bijbenen, zijn teammaat Hamilton echter wel.
Sterke optredens en enkele fouten volgden elkaar op. Vooraf aan de laatste race in Brazilië had Hamilton een voorsprong van zeven punten op de andere titelkandidaat Felipe Massa, net als een jaar eerder, maar toen op Raikkonen. Dit jaar gaat het wel goed voor Hamilton. In de allerlaatste ronde ligt hij nog op een zesde plek, waarmee hij naast de titel zou grijpen. Echter, bij het opkomen van het rechte stuk richting de finishvlag weet hij Jarno Trulli in de Toyota te passeren en zo voor het thuispubliek van Massa de wereldtitel te veroveren. Hiermee is hij de jongste wereldkampioen. De strijd om de constructeurtitel verloopt anders, die eer ging naar het team uit Maranello.
Voor 2009 waren de doelen dan ook helder, het opnieuw veroveren van de wereldtitel. Echter, hoe goed Hamilton ook mag zijn, ook hij kan van een slechte wagen geen winnaar maken. De regerend wereldkampioen moet toezien hoe de anderen de zaken veel beter op de rit hebben, en prolongeren van de wereldtitel kan hij al snel vergeten. Het team geeft echter niet op en met man en macht wordt de wagen verbeterd, en met resultaat. Het team weet de weg naar boven te vinden en in de tweede helft van het jaar kan het team weer om de prijzen meestrijden. Voor 2010 is het dan ook helder, dan moet de wagen vanaf het begin snel zijn. Enkel probleem kan alleen zijn dat Mercedes zich vanaf het nieuwe seizoen met name op haar eigen team zal richten.
2010 blijkt het team van McLaren een vinding op de auto te hebben welke het een groot voordeel op het rechte stuk geeft. De F-Duct, zoals het systeem genoemd wordt, zorgt ervoor dat op het rechte stuk de zuigende werking (drag) van de achtervleugel zo goed als geneutraliseerd wordt. De auto is hierdoor enkele kilometers per uur sneller dan de concurrentie en kan daardoor eenvoudiger inhalen aan het einde van een recht stuk. De eerste helft van het seizoen heeft men veel baat bij het systeem, maar al snel komen de andere teams met soortgelijke ontwikkelingen op de proppen. Zowel Button als Hamilton doen lang mee om de titel, maar vanaf Korea zijn de kansen voorbij voor Button. Hamilton kan nog tot de laatste race aan toe kampioen worden, maar dit is pure theorie. Met een tweede plek bij de contstructeurs en een 4de en 5de plek bij de rijders moet men zich tevreden geven. Voor 2011 verwacht men echter veel goeds.
Motor leveranciers McLaren
Tijdens zijn bestaansgeschiedenis heeft McLaren verschillende motor leveranciers gehad. Er werd gereden met onder andere Honda, Peugeot en Porsche motoren. Sinds 2021 maakt McLaren gebruik van motoren van Mercedes. Ook in de periode 1995 tot 2014 was Mercedes de motorleverancier. De samenwerking met Mercedes was zeer succesvol, want in 1998 en 1999 werd coureur Mika Hakkinen wereldkampioen voor het team.
Minder succes vanaf 2000
Na de eeuwwisseling was McLaren minder succesvol. De dominantie lag bij Ferrari. Mika Hakkinen en Kimi Räikkonen boekten wel successen maar McLaren kampte ook vaak met technische problemen. Zowel in 2003 als 2005 werd Räikkonen 2e in het coureurskampioenschap. In 2007 werd Lewis Hamilton gecontracteerd door McLaren. Al het jaar daarop haalde de Brit het kampioenschap binnen voor McLaren, al pakte Ferrari de constructeurstitel. Dit was wel meteen zijn enige succes bij het team. McLaren begon weer te kwakkelen, veel rijders kwamen en gingen en successen waren er nauwelijks. Ron Dennis werd in 2016 na 35 jaar de laan uit gestuurd als teambaas. Zijn opvolger was Zak Brown. Succes behaalde McLaren echter nauwelijks meer en titels waren al helemaal niet aan de orde.
Spionage bij Ferrari
Een flinke smet op het imago van het McLaren Formule 1 team was de spionagezaak bij Ferrari in 2007. Mike Coughlan, ontwerper bij McLaren, liet zijn echtgenote vertrouwelijke informatie kopiëren. Een medewerker van het kopieercentrum waar dit gebeurde viel dit op en lichtte Ferrari in. Er werd een onderzoek ingesteld waaruit bleek dat Coughlan alleen handelde en dus niet in opdracht van McLaren. De ontwerper werd op non-actief gesteld en later ontslagen. McLaren kreeg een boete van 100 miljoen dollar en verloor alle constructeurspunten voor het seizoen 2007. Ook het prijzengeld moest worden terugbetaald. De coureurs van dat jaar, Lewis Hamilton en Fernando Alonso, mochten hun punten en prijzengeld wel houden. McLaren ging niet in beroep tegen de uitspraak.
De coureurs van McLaren
In 2023 neemt McLaren met deze coureurs deel aan de Formule 1:
Lando Norris
De Brit Lando Norris trad in 2017 toe tot het opleidingsprogramma van McLaren. In 2019 reed hij zijn eerste race voor dit team. In 2021 werd zijn contract verlengd tot in ieder geval 2024. In 2021 wist Norris vier keer het podium te halen. Een overwinning in de Formule 1 heeft hij echter nog niet achter zijn naam staan.
Oscar Piastri
In september 2021 werd bevestigd dat het contract met coureur Daniel Ricciardo wordt opengebroken. De Australiër zou aanvankelijk tot 2023 bij McLaren rijden maar zijn resultaten vielen tegen. Daarom werd tijdens de Grand Prix van Nederland in september 2022 bevestigd dat Ricciardo voor het seizoen 2023 wordt vervangen door de Australiër Oscar Piastri. Piastri werd in 2019 kampioen in de Formule 3 en het jaar daarop in de Formule 2. In 2022 was Piastri actief als reservecoureur voor Alpine F1.