In 2005 werd het Red Bull Formule 1 team opgericht. De energiedrank magnaat heeft het team van Jaguar overgenomen. Ford, eigenaar van dit team besloot namelijk nadat het bedrijf grote verliezen leed en er binnen de Formule1 niet de nodige successen gerealiseerd konden worden, dat het tijd was er een punt achter te zetten. Hiervoor ging het team nog onder de naam Stewart door het leven.
De eerste twee jaren werd er gereden met een Britse licentie, sinds 2007 rijdt het team onder de Oostenrijkse vlag. Vanaf dag 1 is Christian Horner de teambaas. De directeur van het energiedrankmerk Red Bull nam het team in 2005 over van het noodlijdende Jaguar. De eerste coureur die tekende bij het nieuwe team was de Brit David Coulthard. De eerste GP overwinning in de Formule 1 werd geboekt in 2005 met de GP van Australië. In 2007 reed de Nederlander Robert Doornbos een aantal races voor het team, eerder was hij actief als testcoureur.
Beginjaren van Red Bull Racing
Het jonge en frisse team Red Bull Racing weet de gevestigde orde met de sfeer en de jeugdige uitstraling wakker te schudden en zo weet het team zich ook al snel van vele fans verzekerd. Het eerste chassis is eigenlijk nog uit handen van de ontwerpers die eerder voor Jaguar Racing werkten, en presteert verrassend goed. Het chassis wordt dan overigens nog aangedreven door een motor van Cosworth.
Een jaar later laat de renstal zien niet alleen als reclamezuil te willen fungeren, een deal met Ferrari als motorleverancier moet deze gedachte kracht bijzetten. Het seizoen van 2006 verloopt moeizamer dan dat het een jaar eerder ging. David Coulthard en Christian Klien komen uit als racecoureur, terwijl de Rotterdammer Robert Doornbos de officiële test- en reservecoureur is. De laatste drie races mag de Nederlandse coureur zelfs tijdelijk als racecoureur aan de start verschijnen.
In 2006 maakt het team ook bekend van de diensten van Adrian Newey gebruik te gaan maken en ook op het motorengebied vind er weer een wisseling plaats. De krachtbron van Ferrari wordt voor het komend seizoen voor die van Renault ingewisseld. In 2007 verschijnt het team met de RB3, het eerste chassis van volledige hand van Arian Newey. Gedurende het jaar wordt getoond dat het chassis goed is, maar met name de betrouwbaarheid speelt het team parten.
Succesjaren Red Bull
In 2008 wil het team het de gevestigde orde lastig gaan maken. Gedurende het seizoen blijkt dit niet tot de realiteit te behoren. Het team wordt gedurende het seizoen zelfs gepasseerd door het B-team van Red Bull Toro Rosso. Het is dat team dat de eerste pole en overwinning voor Red Bull mag bijschrijven, terwijl men bij Red Bull Racing drukdoende is niet nog verder af te zakken.
De reden van het tegenvallende optreden lijkt met name deels aan de krachtbron van Renault te wijten zijn. Het is gedurende het seizoen ook Mark Webber die vooral de punten voor het team moet verzamelen. De Schot Coulthard kent een moeilijk en tegenvallend seizoen. Nog een keer een podiumplaats weet hij te veroveren, maar aan het einde van 2008 zegt hij vaarwel. Voor de Schot komt het jonge talent Vettel in de plaats. Het is die man die het team weer een boost moet gaan geven om zo in 2009 echt weer een stap voorwaarts te kunnen gaan maken.
En die boost kwam er. Vettel wist met de RB5 enkele overwinningen te pakken en hij was met zijn teammaat Webber en de coureurs van BrawnGP in gevecht om het kampioenschap. Het team zal er dan ook alles aan willen doen om in dit nieuwe seizoen direct om de prijzen mee te kunnen strijden.
Vanaf 2010 boekte het team van Red Bull successen. Sebastian Vettel veroverde dat jaar het kampioenschap voor Red Bull, tweede rijder Mark Webber eindigde in het klassement als derde. Het team won ook de constructeurstitel. In 2011 werd dit kunststukje herhaald, het was een zeer succesvol jaar voor Red Bull. In 2012 had het team het lastiger, maar dat gold voor meer teams. De eerste wedstrijden stond er steeds een andere coureur op het hoogste podium. Pas later kwam Red Bull op stoom. Tijdens de laatste wedstrijd van dat seizoen wist Sebastian Vettel na een beroerde start als zesde te finishen, voldoende om de nummer 2, Fernando Alonso, achter zich te houden. De constructeurstitel was ook dat jaar voor Red Bull. Ook in 2013 deed Red Bull goede zaken. Sebastian Vettel werd opnieuw wereldkampioen, dit keer met overmacht. Hij wist 13 races te winnen. Red Bull won ook dat jaar de constructeurstitel.
Een paar moeizame jaren voor Red Bull
De jaren 2014 en 2015 verliepen voor Red Bull minder succesvol. De Renault motor waar het team mee reed leverde niet de gewenste prestaties. Daar kwam bij dat coureur Daniil Kvjat niet voldeed. Kvjat werd dan ook in de loop van 2016 teruggezet naar Toro Rosso, het opleidingsteam van Red Bull. Max Verstappen nam zijn plaats in. En niet zonder succes: de eerste race in de Red Bull in Spanje werd Verstappens eerste GP overwinning.
De Honda motor doet zijn intrede
Vanaf 2019 rijdt het team met een Honda motor en wordt deze naam toegevoegd aan de teamnaam. De successen worden talrijker, Verstappen boekt overwinningen in Duitsland en Oostenrijk en pakt in Hongarije pole position, de eerste keer voor Honda sinds 2006. Hannah Schmitz, senior engineer strategie bij Red Bull, vervulde een prominente rol bij de overwinning van Max Verstappen in Brazilië in 2018. Mede daardoor werd zij bekend bij het grote publiek, ze kreeg volop aandacht bij de prijsuitreiking. Sinds 2021 is Schmitz hoofd engineer strategie bij het Red Bull team. Honda kondigde aan te stoppen met Formule 1, waarna Red Bull besloot om de ontwikkeling van de motor in eigen hand te nemen.
De Red Bull coureurs in seizoen 2023
Sinds het seizoen van 2021 rijdt Red Bull met de volgende twee coureurs:
Max Verstappen
Max Verstappen is de absolute nummer 1 van het team van Red Bull. Ondanks de controverse werd zijn eerste wereldkampioenschap in 2021 groots gevierd. Verstappen heeft zoveel vertrouwen in zijn team dat hij tot 2028 heeft bij getekend. Verstappen gaf eerder aan dat hij wat hem betreft alleen voor Red Bull rijdt en er blijft tot hij stopt met racen.
Sergio – Checko – Pérez
Sergio Pérez is sinds 2011 actief als coureur in de Formule 1. Voordat Pérez de teamgenoot van Max Verstappen werd bij Red Bull reed hij bij Sauber, McLaren en Force India. Checko Pérez maakte indruk tijdens de laatste race van het seizoen 2021. Hij wist Lewis Hamilton dusdanig te hinderen en achter zich te houden dat zijn teamgenoot daar voordeel van had en mede daardoor in 2021 wereldkampioen werd. Sergio Pérez is in ieder geval tot eind 2024 verbonden aan Red Bull Racing.