Hieronder zie je een overzicht van de F1 teams en de rijders voor 2022. In 2023 worden weer diverse wijzigingen verwacht. Klik op een formule 1 coureur of f1 team om meer informatie te lezen.
Coureur | F1 Team | Nationaliteit |
Max Verstappen | Red Bull | Nederland |
Sergio Perez | Red Bull | Mexico |
Charles Leclerc | Ferrari | Monaco |
George Russell | Mercedes | Verenigd Koninkrijk |
Carlos Sainz | Ferrari | Spanje |
Lewis Hamilton | Mercedes | Verenigd Koninkrijk |
Lando Norris | McLaren | Verenigd Koninkrijk |
Esteban Ocon | Alpine | Frankrijk |
Fernando Alonso | Alpine | Spanje |
Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Finland |
Sebastian Vettel | Aston Martin | Duitsland |
Daniel Ricciardo | McLaren | Australie |
Pierre Gasly | AlphaTauri | Frankrijk |
Kevin Magnussen | Haas | Denemarken |
Lance Stroll | Aston Martin | Canada |
Mick Schumacher | Haas | Duitsland |
Yuki Tsunoda | AlphaTauri | Japan |
Guanyu Zhou | Alfa Romeo | China |
Alex Albon | Williams | Thais-Brits |
Nicholas Latifi | Williams | Canada |
Nyck de Vries | Mercedes | Nederland |
Nico Hulkenberg | Aston Martin | Duitsland |
Historie van de F1
Formule 1 is een autosport die al erg lang meegaat. Het is een sport die voortdurend in ontwikkeling is en wat in al die jaren een zeer grote horde aan fans heeft verkregen. De Formule 1 heeft een lange en rijke geschiedenis, met vele legendarische coureurs en teams die de sport tot wat het vandaag de dag is gemaakt hebben. Het kampioenschap werd voor het eerst gehouden in 1950 en sindsdien is het uitgegroeid tot een van de grootste en meest populaire sporten ter wereld. In de loop der jaren zijn er vele grote namen die het kampioenschap hebben gewonnen, waaronder Michael Schumacher, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel en Ayrton Senna. In de afgelopen jaren zijn er ook diverse verschillende teams geweest zoals Sauber, Sahara Force India en HRT.
De oorsprong van formule 1
De oorsprong van formule 1 ligt in Frankrijk. Hier werd in 1894 de eerste autorace georganiseerd. Al snel volgde Amerika en Italië en werden er specifieke circuits aangelegd. 10 jaar later in 1904 werd de eerste echt race georganiseerd die ze een Grand Prix noemde. Dit was een hele andere soort Grand Prix dan we tegenwoordig kennen, maar de term is blijven hangen.
Ook de term ‘Formule’ deed zijn intrede. Voor de race werden er namelijk regels opgesteld waar de auto’s aan moesten voldoen. Deze regels werden formules genoemd. De regels hadden betrekking op bijvoorbeeld het gewicht van je wagen en welke afmetingen de wagen moest hebben. Dit gewicht en deze afmetingen waren vooraf vastgesteld. Dit heeft de basis van de Formule 1 gelegd.
De eerste jaren Formule 1
De eerste echt Grand Prix werd in 1950 gereden in Silverstone. Deze eerste race werd gewonnen door Giuseppe Farina, een Italiaanse coureur in de Alfa Romeo. Er werd toen al met Pirelli banden gereden, de banden waar nu nog steeds mee gereden worden. De Pirelli banden zijn dus echt vanaf het begin al een onderdeel van de Formule 1.
Het eerste Formule 1 seizoen bestond maar slechts uit 7 races. Een paar klassiekers zijn nog steeds een onderdeel van de formule 1 kalender. Zo wordt er nog elk jaar gereden in Monaco, Spa Francorchamps en Monza. Dit eerste Formule 1 seizoen werd gewonnen door Giuseppe Farina met de Alfa Romeo.
In de jaren 50 wordt formule 1 nog gezien als een leuk spelletje. Alle teams en coureurs waren onderling bevriend en er was nog geen vijandigheid te herkennen op het circuit. De auto’s hebben nog geen spoilers en lijken meer op grote sigaren dan op auto’s. De wagens komen in hun nationale race kleur en hebben nog geen reclame op hun wagens.
De jaren 60-70
In de jaren 60 voert het Britse Cooper-team grote verandering door aan hun wagens. De wagens werden veel gestroomlijnder. Hierdoor konden ze sneller gaan. De motor kwam achter in de wagens te zitten en de wagen werd ook een stuk kleiner en lichter. Dit is dan ook de eerste wagen die echt een formule 1 wagen genoemd werd.
Hier kwam door de andere teams natuurlijk een reactie op en ook andere teams kwam met aangepaste, gestroomlijndere wagens aan de start. Dit zorgt er voor dat de auto’s steeds sneller gaan en de races spannender worden. Ook betekende het jammer genoeg dat de sport steeds gevaarlijker werd. In 10 jaar tijd zijn er maar liefst 9 coureurs verongelukt tijdens formule 1 races.
Toch gaat de ontwikkeling voor een nog betere aerodynamische auto verder. Er worden vleugels aan de achterkant ontworpen die zorgen voor meer downforce. Voor nog meer downforce worden er compleet nieuwe onderkanten voor de wagens gemaakt. Deze ontwikkelingen gaan voortdurend door.
De jaren 80-90
Na alle ongelukken die gebeurde in de jaren 70 wordt veiligheid steeds belangrijker, maar blijven de wagens ook sneller gaan. Dit komt door de introductie van de Renault turbomotor. In 1983 werd de eerste coureur met een turbomotor kampioen. Deze turbomotor wordt in 1989 verboden om mee te rijden om de enorme snelheden te onderdrukken.
Sinds de jaren 80 wordt ook het gebruik van koolstofvezels meer toegepast. Dit is een licht maar tegelijkertijd ook sterk materiaal. Het is ook gemakkelijk in de gewenste vorm te produceren, waardoor het makkelijk toepasbaar is. Tegenwoordig bestaan formule 1 auto’s voor zo’n 75% uit koolstofvezel materialen.
Vanaf de jaren 90 draait het niet meer zo zeer om de aerodynamische ontwikkelingen, maar meer om welk team de krachtigste motor heeft. Een van de weinige ontwikkelingen aan de auto zelf is dat er op verschillende plaatsen van de wagen kleine vleugels geplaatst worden.
De autosport is ondertussen iets veiliger geworden, aangezien er 4 jaar geen dodelijk ongevallen waren geweest. De autosport wordt tijdens een raceweekend in 1994 weer wakker geschud hoe gevaarlijk de sport is, als er in 1 weekend 2 coureurs verongelukken. Dit is het keerpunt in de veiligheid voor Formule 1 geweest. Er wordt vanaf deze incidenten veel meer aandacht besteed aan veiligheid.
De beste in de Formule 1
Er zijn veel succesvolle coureurs in de formule 1 geweest. Van alle tijden in de formule 1 zijn er wel 1 of 2 coureurs die iedereen kent en die voor altijd hun stempel op de sport gedrukt hebben.
De eerste is Juan Manuel Fangio, een Argentijnse coureur. Hij werd in totaal 5 keer wereldkampioen. Dit record heeft hij 46 jaar in stand kunnen houden, tot het in 2003 werd verbroken door Michael Schumacher.
Alain Prost is een zeer bekende naam in de formule 1. De Fransman won maar liefst 51 Grand Prixs en werd in totaal 4 keer wereldkampioen. De rivaliteit die hij had met Ayrton Senna was legendarisch. Ayrton Senna is dan ook meteen een van de beste coureurs aller tijden. Hij werd 3 keer wereldkampioen en kwam tragisch om het leven bij de Grand Prix van San Marino in 1994.
Het Schumacher Hamilton tijdperk
Michael Schumacher is een van de grootste namen in de formule 1. Met zijn eerste Grand Prix in 1991 was het al meteen duidelijk dat hij een succesvolle coureur zou worden. Hij won in 1992 zijn eerst Grand Prix en werd in 1994 voor de eerste keer wereldkampioen. Hij zou hierna nog 6 maal de wereldtitel pakken.
De feitelijke opvolger van Schumacher is Lewis Hamilton. De Brit maakte zijn debuut in 2007 in Australië. Hij won in zijn debuutjaar maar liefst 4 races met McLaren en werd tweede in het kampioenschap. Samen met McLaren werd hij in 2008 voor het eerst wereldkampioen. Ondertussen heeft Hamilton nog 6 wereldtitels gewonnen en heeft hij het record van Schumacher geëvenaard.
Hamilton heeft ondertussen flink wat records op zijn naam staan, of geëvenaard. Zo heeft hij 307 races gereden en het record voor het meeste aantal pole positions op zijn naam staan namelijk 103 keer. Hij heeft in totaal al 189 podiums gehad, waarvan hij 103 keer op de eerste plek stond. Dit zijn getallen die niet snel ingehaald kunnen worden door andere coureurs. Dit is dan ook waarom Lewis Hamilton als een van de beste coureurs ooit gezien wordt.