Het team Force India heeft in principe een lange historie. Het is opgericht door Eddie Jordan, die begin jaren ‘90 van de vorige eeuw de stoute schoenen heeft aangetrokken om de overstap te maken met zijn team naar de top van de autosport, te weten Formule1. Vanaf het begin heeft het team te maken met wisselende prestaties en een  gebrek aan financiële middelen. Uiteindelijk wordt het team, dat al een aantal jaren in zwaar weer verkeert, in 2005  verkocht aan de staalmagnaat en miljardair Alex Shnaider, eigenaar  van de Midland Groep. De nieuwe teamnaam wordt Midland F1, kort gezegd, MF1 Racing. Grote plannen worden gepresenteerd, maar helaas, ook nu weer wordt het team verkocht.

Spyker F1

Dit maal kunnen we spreken van een historische aangelegenheid, want sinds het ontstaan van de Formule1 is het nog niet voorgekomen dat een Nederlands team meedoet aan het kampioensschap. De geruchten deden al veel langer de rondte, maar in Italië wordt eindelijk aan de buitenwereld kenbaar gemaakt dat een consortium het team heeft overgenomen van Midland. De nieuwe teamnaam word Spyker F1, gelijktijdig wordt Mike Gasconye aangesteld als Hoofdontwerper/Technisch Directeur. Hij zal de nieuwe wagen voor 2007 moeten gaan ontwerpen. Het zou nog lang tot in het seizoen van 2007 duren alvorens er met de auto, de zogenaamde B-versie, ook daadwerkelijk zal worden gereden. Het blijkt ook geen nieuwe wagen, maar gewoon een doorontwikkeling. Ook nu weer is geld, of liever gezegd, het ontbreken van geld het grootste item van het team.

In 2008 kwam het team wederom met een nieuwe naam aan de start. Nadat 2007 heel Spyker in een diep dal terecht was gekomen, wordt het raceteam van de hand gedaan. Michiel Mol en de Indiër Vijay Mallya zijn de nieuwe eigenaren. Het team leeft vanaf die dag voort onder de naam Force India F1. De doelen voor het seizoen 2008 waren niet hoog, maar men wilde wel van de laatste startrij komen.

Gedurende het seizoen weet met name Giancarlo Fisichella in het begin nog leuke gevechten in het achterveld aan te gaan, maar echt een stap voorwaarts weet het team niet te realiseren. Ook een nieuwe versnellingsbak mag het tij niet keren. Het team realiseert het zich en richt haar pijlen op 2009.

Samenwerking met McLaren Mercedes

In het seizoen van 2009 wilde het team meestrijden met de andere teams en niet meer hopeloos achteraan enkel als veldvulling ten tonele verschijnen. En daar slaagde men in. Met een nauwe samenwerking met McLaren Mercedes werd de weg naar voren ingeslagen. Hoogtepunt was wel het raceweekend op het Belgische circuit van Spa, waar het team om de overwinning mee kon strijden. Zo ver kwam het niet, maar het team stond wel op een plek waar men wilde staan.

In 2010 krijgt de nauwe samenwerking met McLaren Mercedes een vervolg en dus zijn de doelstellingen helder. Het team wilt ieder raceweekend kans maken op de punten en zal dus steeds binnen de top tien willen gaan kwalificeren.  

Aston Martin F1 Team

Het verhaal van Sahara Force India F1 weerspiegelt de turbulente wereld van de Formule 1, waar financiële en sportieve uitdagingen hand in hand gaan. Ondanks successen op het circuit, zoals podiumplaatsen en een sterke positie in het constructeurskampioenschap in 2016 en 2017, werd het team in 2018 geconfronteerd met financiële problemen en belandde het in de administratie. Het werd vervolgens overgenomen door een consortium onder leiding van Lawrence Stroll en ging verder onder de naam Racing Point Force India, later simpelweg Racing Point genoemd. Hiermee verdween de naam Force India uit de Formule 1, maar de essentie van het team blijft voortleven in de huidige incarnatie, bekend als het Aston Martin F1 Team.