Je bekijkt nu Hoe veilig is de Formule 1?

Hoe veilig is de Formule 1?

De auto’s vliegen met hoge snelheden over de circuits bij de formule 1 races. Je zou je afvragen, hoe veilig is de F1? Deze hoge snelheden zijn natuurlijk niet zonder risico. Een ongeluk zit in een klein hoekje en een kleine stuurfout of net een kwart seconde te laat remmen kan al voor grote ongelukken zorgen met zulke snelheden. Er zijn dan ook genoeg heftige ongelukken gebeurd tijdens races of trainingen. Daarom zijn er ook veel veiligheidsmaatregelen genomen in de sport. We gaan je vertellen welke maatregelen er genomen zijn in de formule 1 om dit zoveel mogelijk te beperken.

Geschiedenis veiligheid F1

In het begin van de formule 1 werd er nog bijna geen rekening gehouden met veiligheid. Zowel met de veiligheid van de coureurs niet, maar ook niet met de veiligheid van de mensen die de race kwamen bekijken of het team. Dit zorgde ervoor dat er in 10 jaar tijd 9 coureurs tijdens races zijn overleden en nog veel meer heftige ongelukken zijn geweest. Na al deze incidenten begon de FIA, de mensen die het reglement in de gaten houden, te beseffen dat er meer gedaan moet worden aan de veiligheid tijdens de races.

Deze technische ontwikkelingen kwam pas echt van de grond in de jaren 90. Na het noodlottige weekend in Imola, waar zowel Ayrton Senna als Roland Ratzenberger verongelukte werden er stappen gezet. Stap voor stap werden er verbeteringen en innovaties toegepast of het gebied van chassis, de banden en de cockpit.

Een van de eerste dingen die werden toegepast was de veiligheidscel waar de coureur in zit, hoge cockpit randen en staalkabels aan de wielen. Ook werden er meer veiligheidsregels toegepast voor de coureurs zelf. Ze kregen veiligheidsgordels, want tot 1966 hadden ze deze nog niet, een integraalhelm en brandwerende kleding.

Toen in 1978 de coureur Ronnie Peterson overleed omdat hij te lang op verzorging moest wachten, is hier ook actie op ondernomen. Er kwamen directe links met ziekenhuizen, er stonden helikopters gereed en er waren specialisten aanwezig. Op deze manier kon er sneller zorg zijn als het nodig was bij een crash. Op deze manier werd de formule 1 steeds iets professioneler.

F1 Auto’s van koolstofvezel

Voorheen werden de wagens nog vaak van aluminium gemaakt. Als er dan een crash was werd de auto als ware opgevouwen en vlogen ze direct in de brand. Dit heeft veel levens gekost. Vanaf de jaren 80 begonnen ze de racewagens te bouwen met koolstofvezel. Dit was vele malen lichter van aluminium en een stuk steviger. Toen eenmaal de kern van het chassis, ook wel de monocoque genoemd, geheel van koolstofvezel gemaakt werd, was het pas echt een onverwoestbare overlevingscel.

Vanaf dit moment werd de formule 1 een stuk veiliger. Er vielen geen doden meer en als er iemand crashte waren het voornamelijk botbreuken. Tot het ongeluk van Ayrton Senna en Roland Ratzenberger. Hierna volgden een tal van nieuwe veiligheidsmaatregelen. Zo moest er een plank onder de auto passen om een minimale rijhoogte te garanderen, werd er een chicane in de tamburello bocht gemaakt en moesten de auto’s een verhoogde rand om de cockpit krijgen.

De veiligheid van de coureurs

De eerste veiligheidsregels hebben betrekking tot het racepak en de helm van de coureurs. Het zijn lichte en brandwerende pakken gemaakt van een speciaal ontwikkelde vezel. Zo is het pak bestand tegen vlammen van 600 tot 800 graden Celsius, kan het geen vlam vatten voor 20 seconden en binnenin het pak wordt het niet warmer dan 41 graden binnen 11 seconden. Dit geldt ook voor de schoenen die de coureurs dragen.

De helm is ook bestand tegen vlammen van 800 graden en moet bestand zijn tegen projectielen die met 500 km/u tegen de helm aan kunnen vliegen. Hetzelfde geld voor het vizier van de helm. Dit is cruciaal voor als er een ongeluk gebeurd.

Introductie van de HALO

Aan de formule 1 wagens zit een waslijst aan veiligheidsvoorschriften verbonden, die elk jaar uitgebreid lijkt te worden. Zo is de HANS de opvallende neksteun die de coureurs aan hun helm bevestigen. Deze voorkomt schedelfracturen, schade aan de nekwervels en dat de coureur bewusteloos raakt als hij een harde impact maakt. Hiermee worden ze als ware vast geklikt in de auto.

De monocoque is de veiligheidscel waar de coureur in zit. Deze is praktisch onverwoestbaar. Als extra bescherming als de coureur in de auto zit heeft hij natuurlijk een stevige zespuntsgordel en is er een HALO op de auto geïnstalleerd. De zespuntsgordel zit goed strak, maar is wel met een klik makkelijk los te maken. Zo kan de coureur bij een crash of een brand alsnog snel zelf de wagen uit klimmen.

De HALO is een soort teenslipper op de auto die het uitstekende hoofd van een coureur beschermd bij impact of een botsing. Ook als er iets los schiet van een auto die voor hen rijdt zal de HALO hun beschermen.

Veiligheidsmaatregelen op het F1 circuit

De veiligheid op het circuit zelf is door de jaren heen heel erg verbeterd. Vroeger waren de tribunes zo dicht op het circuit dat er bij een crash een auto zelfs de toeschouwers kon verwonden als er bijvoorbeeld onderdelen of een band los kwam, of de auto kon zelfs op de tribune belanden. Deze afstand is een stuk groter geworden.

Ook zijn er om de baan heen veel grindbakken vervangen door asfalt. Grind remt een formule 1 wagen nauwelijks af en op asfalt kan de auto nog meer proberen te remmen. Ook de vangrail en barrière is veel aangepast. Deze vangt de impact beter op en zal zorgen dat de coureur hier een stuk minder pijn door heeft.

F1 Marshalls

Als er dan wel een crash gebeurt, staan meteen de Marshalls paraat. Het zijn onbetaalde vrijwilligers die het veilig racen mogelijk maakt. Ze zijn als eerste ter plaatse en zijn opgeleid in brandveiligheid, EHBO en incidentafhandeling. Ook zijn ze verantwoordelijk voor het waarschuwen van de coureurs voor eventuele gevaren op de baan. Dit doen ze door middel van vlaggen.

Wat betekent de blauwe vlag bij F1?

Zo betekent een blauwe vlag dat een coureur op het punt ingehaald staan worden en de snellere wagen voorrang moet verlenen. De betekenis van een groene vlag hangt af van de situatie, maar over het algemeen wordt hij gebruikt als startsein. Een witte vlag betekent dat er een wagen langzaam rijdt en dat je alert moet zijn om ongelukken te vermijden.

Wat betekenen de rode en gele vlag bij Formule 1?

De rode en gele vlag zijn de meest gebruikte vlaggen voor de veiligheid. Een gele vlag betekent dat de coureurs snelheid moeten minderen en niet mogen inhalen door het inzetten van een safety car als er een crash gebeurd is. Een rode vlag betekent dat de sessie moet onderbroken worden om veiligheidsredenen. Dit kan een heftige crash zijn, rommel op de baan of gevaarlijke weersomstandigheden.

Maximumsnelheid in de pits

Er is voor de veiligheid ook een snelheidslimiet ingevoerd in de pitstraat. Dit omdat hier veel mensen zijn. Dit snelheidslimiet ligt op 80 km/u. Als een coureur dit snelheidslimiet overschrijdt dan krijgt het formule 1 team een boete voor elke km/u die er te hard gereden is. Het allerbelangrijkste als er een crash gebeurd is het medische personeel. Zo zijn er goed opgeleide specialisten aanwezig op het circuit, staan er een ambulance en helikopter klaar en is er een directe lijn met het ziekenhuis. Mocht een coureur na een crash met spoed naar het ziekenhuis moeten, dan is alles aanwezig om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.

De veiligheid van de F1 in de toekomst

Dat formule 1 nog steeds een gevaarlijke sport is moet duidelijk zijn. De veiligheidsregels hebben de sport al een stuk veiliger gemaakt, maar een ongeluk zit nog steeds in een klein hoekje. Elke keer als er een heftig ongeluk gebeurt tijdens een raceweekend, of dit nu in formule 1, 2 of 3 is, wordt er gekeken hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat er aan aangepast kan worden. Op deze manier blijft de sport zich ontwikkelen om het veiliger te maken.

De FIA blijft goed toezicht houden op alle veiligheidsregels en de andere reglementen van de sport. Zo mogen bijvoorbeeld voor het 2022 seizoen de auto’s zo’n 40 kilo zwaarder wegen dan voorgaande seizoen. Dit zou naar eigen zeggen er voor zorgen dat zijwaartse crashes beter en daardoor veiliger opgevangen kunnen worden.

Een van de grotere aanpassingen die in de afgelopen jaren verplicht geworden is, is de HALO. Deze was veel in opspraak onder race liefhebbers en ze waren er veel mensen geen fan van. Toch heeft de HALO al meer dan eens zijn functie eer gedaan. Zo heeft hij voor vele coureurs er al voor gezorgd dat een losvliegend onderdeel op de baan niet tegen hun helm aan geslingerd werd, maar afketste op de HALO.

Ook bij zwaardere crashen heeft de HALO zich bewezen. Zo heeft het bij verschillende crashes, waarbij een auto over een andere auto vloog, er voor gezorgd dat de auto niet op de coureur belandde. Dit soort crashes hadden voorheen grote schade kunnen aanrichten bij een coureur. Zo blijft de FIA zich ontwikkelen en verbeteren en nieuwe reglementen en veiligheidsmaatregelen opstellen. Zo blijft de sport leuk en veilig voor iedereen.